2007-03-30

Apám, hova jöttem...

A középsuli vége felé az embernek döntenie kell a jövőjét illetően. Egyesek szerint ez a második legfontosabb döntésünk, s meg kell mondjam: nem tévednek nagyot. A kérdés úgy hangzik, hogy:
Hova tovább?

Tovább tanulás, vagy munka? A válasz teljesen egyértelmű, de miért is? Nézzünk vissza egy kicsit, mi is volt 10-20-30 éve. A katonaság és munka elől csak a főiskolákra és egyetemre lehetett menekülni. Érettségivel már akkoriban is keveset ért az ember és, hogy a fiatalok ne az utcán legyenek mindenkit bíztattak a tovább tanulásra. És ez jó volt. És ez most is jó, többnyire.
De akkor miért hoztam fel a témát? Sajnos nem minden szak olyan minőségű, hogy megérje az időt és energiát (és pénzt), s most legtöbb ember megdöbbenésére nem az amerikanisztika-* szakokról szeretnék szólni, sőt nagy ívben kerülöm a bölcsészeket: a BME informatikus képzése lesz ma este a terítéken.
Sajnos belénk lett nevelve szüleink által, hogy diploma KELL, anélkül az ember semmit sem ér. Sokszor igazuk van, de az informatika egy különleges terület. Nem csak azért mert még (relatíve) új tudomány, azért is mert a leggyorsabban változó. Ha valamihez akkor a változáshoz a legnehezebb a magyarnak hozzá szoknia. Még pár napja olvastam egy cikket [ http://www.sg.hu/cikkek/51336 ] az iparág sorsáról. Lehangoló hangvételű megállapításra jutottak, miszerint egyre csökken a képzésre jelentkezők száma. Amit nem vesznek rengeteg helyen figyelembe: nem a szakma iránti népszerűség csökken, hanem az oktatás van egyre jobban lemaradva. Nézzünk csak jobline, profession és egyéb fejvadász oldalakat. Meglepő az eredmény de több helyre kell OKJ-s papír mint egyetemi vagy főiskolai diploma! Hogyan lehet ez?
Beszélgessünk kicsit a BME-s képzésről. Itt az első két évben a szakmai, nem túl szakmai és matematikai tárgyak aránya: 5:10:15. Itt matematikus-mérnököt képeznek. A későbbi félévekben sem javul túlságosan a helyzet, de a szakirányok segítenek. No, ez nem is lenne túl nagy probléma, ha a matematikai részét úgy tanítanák, hogy az használható legyen gyakorlati problémák megoldásánál is. Sajnos nem ez a helyzet.
Na de én, aki még csak harmadéves és rengeteg lemaradása van, mégis mi alapján mondok ilyeneket? Sok diplomás ismerősöm van, van közöttük olyan aki nem tagadja: nem ért semmihez. Amit én látok: rengeteg BME diplomás tud deriválni és integrálni, de amikor a jó papírjával felveszik egy internetszolgáltatóhoz, 1-2 hónapon belül elbocsájtják mert semmit nem tud és a BME-sek hírével ellentétben nem is tud akármit megérteni - csak bemagolni. Jó, lehet, hogy pont a rossz embereket ismerem. De, beszélgettem sok emberrel akik már a szakirányt csinálják. Többségük nem kezdené újra BME-t, vajon tudnak valamit amit mi nem? De a legrosszabb élmény az főleg az évfolyamtársaimhoz kötődik: sokan elképesztően síkhülyék, az évfolyam levlistáján minden héten van legalább öt olyan email, ami hatalmas sötétségről tesz tanúbizonyságot. Sokszor gyors utánanézéssel kiderül, hogy ezen levelek feladói gyakran éltanulók a matematika és villamosmérnök képzésből örökölt tárgyakat illetően. De ha nem is, azért elvárná az ember, hogy nem ftp szervert feltelepítését javasolja kollégájának, hogy távoli shellben letudja tölteni az állományait. És ez még csak az enyhe példa. Vagy említsem az olyan aranyköpéseket, mint a "Milyen vinyód van? SATA? -Nem, Maxtor.".

Úgytűnik, a cégek is rájöttek erre. Rengeteg helyen hallom, hogy a BME-s kollégákkal vigyáznak. Én pedig többször is elgondolkodom azon, hogy nem-e hátrány-e itt hallgatónak lenni. Rengeteg idő, energia kell az egyetem elvégzéséhez. Megéri? Külföldön mi a helyzet? Oda vajon egy magyar diploma kell, vagy nemzetközileg elismert papír? Mert itthon bizony egyre több helyen irnak olyanokat, mint CISCO CCNA/CCNP, MCP, MCSE, SCPJ.
Tényleg csökkenne a szakma népszerűsége? Vagy megváltozott a piac, megváltozott az igény, és az oktatási intézmények nem tudják tartani a lépést? Nem kell válasz, költői kérdés volt. Nem véletlenül ilyen sikeres a Számalk, nem véletlenül van évente egyre több vizsgaközpont.

No comments: